Pozyskiwanie inwestora wymaga znaczących przygotowań po stronie założyciela startupu. Inwestor oczekuje, że proces ten będzie dostosowany do jego sposobu działania. Brak zrozumienia przez założyciela sposobu pozyskiwania projektów przez inwestora może wpłynąć negatywnie na cały proces. Tym samym, niezwykle ważne jest rzetelne przygotowanie dokumentów dla inwestora.
Pozyskiwanie inwestora to proces, w którym wykorzystuje się takie narzędzia jak:
- teaser inwestycyjny,
- prezentacja (pitch-deck),
- model finansowy.
Poniżej odniosę się do każdego z wymienionych narzędzi do pozyskiwania inwestora.
Pozyskiwanie inwestora zaczyna się od teasera inwestycyjnego
Pozyskiwanie inwestora powinno się zacząć od opracowania teasera inwestycyjnego. Materiał ten to kluczowe narzędzie w obszarze pierwszego kontaktu z inwestorem (fundusz Venture Capital). Jego celem jest pozyskanie zainteresowania inwestora na tyle, aby zgodził się na spotkanie z przedstawicielami startupu.
Tym samym, niezmiernie ważne jest to, aby założyciel startupu rzetelnie przygotował ten dokument. Jeśli inwestor Venture Capital nie wykaże zainteresowania projektem to pozyskiwanie finansowania u tego inwestora należy uznać za zakończone. Z tej perspektywy, znaczenie teasera inwestycyjnego jest niezwykle istotne.
Teaser inwestycyjny powinien przedstawiać kluczowe obszary funkcjonowania startupu. Ważne nie jest to, aby odnieść się do każdego zagadnienia, ale przedstawić to, co jest najważniejsze w projekcie. Innymi słowy, błędem jest traktowanie teasera jako formularza z polami do wypełnienia.
Teaser inwestycyjny nie powinien mieć więcej niż dwie strony. Przesyła się go do inwestora Venture Capital najczęściej za pomocą poczty elektronicznej.
Prezentacja inwestorska, czyli pitch-deck
Pozyskiwanie inwestora jest kontynuowane zazwyczaj w formie pierwszego spotkania. Takie spotkanie może się odbyć w biurze inwestora lub też online, przy wykorzystaniu takich aplikacji jak na przykład MS Teams czy Zoom.
Podczas pierwszego spotkania z inwestorem wykorzystuje się przede wszystkim prezentację dla inwestora, czyli pitch deck. Jej celem jest wsparcie założyciela startupu podczas przedstawiania projektu inwestorowi.
Prezentację opracowuje się przy zastosowaniu takich aplikacji jak: Prezi, SlideDog, Microsoft PowerPoint, Visme czy Google Slides. Najczęściej zapisuje się ją w formacie pdf. Nie powinna ona być dłuższa niż kilkanaście slajdów.
Pitch-deck często wykorzystuje się zamiennie z teaserem inwestycyjnym. W takim przypadku prezentacja, inaczej niż materiał na spotkanie, powinna zawierać dużo tekstu.
Pozyskiwanie inwestora na tym etapie skończy się sukcesem, jeśli poprosi on o dodatkowe informacji o projekcie.
Pozyskiwanie inwestora – model finansowy
Model finansowy to najważniejsze narzędzie w obszarze analizy projektu przez inwestora Venture Capital. Odnosi się on do dwóch kluczowych kwestii.
Po pierwsze, przedstawia on model biznesowy startupu, czyli w uproszczeniu sposób osiągania przychodów przez startup i ponoszenia kosztów, pozyskiwania klientów czy dystrybucji produktów czy usług.
Po drugie, model finansowy zawiera kilkuletnią prognozę finansową, która w szczegółowy sposób prezentuje rozwój startupu, a w tym między innymi kamienie milowe projektu. Dodatkowo, na podstawie modelu finansowego można dokonać wyceny firmy. Powinien on też wskazywać kwotę kapitału, która jest niezbędna do zrealizowania przyjętych celów.
W przygotowaniu modelu finansowego wykorzystuje się arkusz kalkulacyjny. Wielu założycieli startupu korzysta z takich programów jak: Google Workspace, Microsoft Excel czy LibreOffice.
Pozyskiwanie inwestora zakończy się sukcesem, gdy pogłębiona analiza projektu przez inwestora Venture Capital odpowie na jego wszystkie wątpliwości.
Autor: Mariusz Malec
Mariusz Malec to założyciel i zarządzający firmą doradczą Private Equity Consulting. Prowadzi specjalistyczny blog. Firma wspiera przedsiębiorców w takich obszarach jak: sprzedaż firmy, wycena firmy i pozyskiwanie finansowania.
Może Cie zainteresuje
Ceny Transferowe Limity i Progi – Jakie Są Wymogi?
SEO wizerunkowe, czyli jak kreować i utrzymywać pozytywny obraz firmy w erze cyfrowej?
Hostessy – niezastąpiony personel podczas eventu
Jak porównywarki ubezpieczeniowe pomagają w planowaniu budżetu domowego?
Znaczenie odpowiedniego ubrania roboczego dla pracowników w branżach fizycznych